Tisková zpráva, Brno, 28. dubna 2021: Masarykův onkologický ústav (MOÚ) se stává prvním nemocničním zařízením v České republice, které představuje vlastní unikátní mobilní aplikaci MOU MEDDI. Významně tak rozšiřuje možnosti zabezpečené elektronické komunikace mezi pacientem a ošetřujícím lékařem s pomocí videohovoru, chatu nebo klasického telefonického hovoru.
Lékaři MOÚ tak mohou nově nabídnout pacientům konzultaci jejich zdravotního stavu online. Aplikace dále umožňuje zasílat požadavky na předpis receptu či různé edukační materiály, které vysvětlí podrobnosti spojené s onemocněním a jeho léčbou. Na vývoji spolupracoval MOÚ s českou společností MEDDI hub, a.s. Aplikaci v pilotním režimu úspěšně vyzkoušely první desítky pacientů a postupně ji MOÚ začne poskytovat v běžné péči jako součást standardní komunikace.
Kromě již zmíněných funkcí umožňuje MOU MEDDI sdílet také lékařské zprávy a další důležité dokumenty elektronickou formou v zabezpečeném prostředí, kde je komunikace defaultně šifrovaná na obou koncích. Informace si tedy mohou zobrazovat pouze odesílatel a adresát. Z pohodlí domova se pacienti mohou spojit se sestrou i lékařem, online se objednat či změnit termín návštěvy.
"Moderní komunikační technologie nabízí skvělé možnosti a již dlouho jsme přemýšleli, jak bychom je mohli využít pro naše pacienty. O telemedicíně se v posledních letech hodně hovoří, ale toto je opravdu první projekt, který propojuje možnosti moderních platforem s potřebami komunikace mezi pacienty a zdravotníky. Aplikace rozhodně nemá ambice nahrazovat osobní setkání, ale v mnohých situacích ji lze velmi vhodně využít, což dokazuje i aktuální pandemická situace. Léčebné metody v MOÚ udržujeme na opravdu špičkové úrovni a našim pacientům proto chceme umožnit využívání současných komunikačních technologií a zjednodušit jim spojení s našimi zdravotníky. Těší mě, že do běžné péče zavádíme unikátní aplikaci MOU MEDDI, na jejímž vývoji jsme se podíleli,“ vysvětluje prof. Marek Svoboda, ředitel MOÚ.
Kromě již zmíněných funkcí umožňuje MOU MEDDI sdílet také lékařské zprávy a další důležité dokumenty elektronickou formou v zabezpečeném prostředí, kde je komunikace defaultně šifrovaná na obou koncích. Informace si tedy mohou zobrazovat pouze odesílatel a adresát. Z pohodlí domova se pacienti mohou spojit se sestrou i lékařem, online se objednat či změnit termín návštěvy.
"Moderní komunikační technologie nabízí skvělé možnosti a již dlouho jsme přemýšleli, jak bychom je mohli využít pro naše pacienty. O telemedicíně se v posledních letech hodně hovoří, ale toto je opravdu první projekt, který propojuje možnosti moderních platforem s potřebami komunikace mezi pacienty a zdravotníky. Aplikace rozhodně nemá ambice nahrazovat osobní setkání, ale v mnohých situacích ji lze velmi vhodně využít, což dokazuje i aktuální pandemická situace. Léčebné metody v MOÚ udržujeme na opravdu špičkové úrovni a našim pacientům proto chceme umožnit využívání současných komunikačních technologií a zjednodušit jim spojení s našimi zdravotníky. Těší mě, že do běžné péče zavádíme unikátní aplikaci MOU MEDDI, na jejímž vývoji jsme se podíleli,“ vysvětluje prof. Marek Svoboda, ředitel MOÚ.
MOU MEDDI není náhradou osobní návštěvy lékaře. Pacient může aplikaci využití kdykoliv, neznamená to však okamžitou odpověď ze strany lékařů a sester. Ti mají v rámci svých služeb v ambulantním provozu vyhrazený čas na zodpovídání dotazů. Při vzdálené konzultaci přes MOU MEDDI se může stát, že lékař vyhodnotí stav jako nutný k osobní návštěvě. Aplikace neslouží k řešení akutních zdravotních potíží, ale usnadňuje dlouhodobé sledování v onkologické léčbě, ulehčuje běžnou komunikaci a šetří čas pacientů i zdravotníků.
„Dovolím si tvrdit, že tato mobilní aplikace je zásadním milníkem v české nemocniční péči. Stejně jako jsme si zvykli posílat platby přes internetové bankovnictví nebo ze svého mobilu, domnívám se, že i v telemedicíně uvidíme podobný vývoj. Za pár let tak bude běžné, že řadu věcí půjde vyřešit na dálku, například z domova, aniž bychom lékaře osobně navštívili. Ve většině českých nemocnic se s lékařem lze kromě klasického telefonátu jen obtížně spojit. Navíc je problematické sladit čas hovoru, aby vyhovoval pacientovi i lékaři zároveň. Nová aplikace ale umožňuje kromě jiného zaslání textové zprávy, lékaře tak neruší od vyšetřování jiného pacienta v ordinaci,“ upřesňuje Jiří Šedo, lékař a náměstek pro strategie, komunikaci a vzdělání MOÚ.
Mezi další novinky patří chytré dotazníky, které lékaři v MOÚ pro pacienty sestavili. Jejich úkolem bude cíleně sledovat například nežádoucí účinky chemoterapie. Pacienti je vyplní na svém mobilním telefonu a pomocí aplikace odešlou. Lékaři pak budou mít na svém monitoru přehledný graf s odpověďmi.
„Naším cílem určitě není nahrazovat klasickou medicínu ani běžnou zdravotní péči. Chceme co nejvíce zjednodušit komunikaci mezi lékařem a pacientem a ušetřit jim tak drahocenný čas, nabídnout moderní služby a celkově zefektivnit stávající systém. Aplikace MOU MEDDI představuje moderní onkologii 21. století, obecný koncept MEDDI app je ale vhodný pro jakékoliv zdravotnické zařízení. Díky naší aplikaci se osobní návštěvy pacientů v ordinacích mohou snížit až o pětinu,“ doplňuje Jiří Pecina, majitel společnosti MEDDI hub, která aplikaci vyvinula. Za aplikací MOU MEDDI stojí tým brněnských odborníků a je doplňkem lékařských služeb s možností vizuálního kontaktu oproti běžnému hovoru.
„Obzvlášť poslední dobou se kvůli pandemii koronaviru ukázalo, jak důležité je využívání moderních technologií v komunikaci, a to i v medicíně. Telemedicína tak dokáže zachránit zdraví a životy těch, kteří se k lékaři nemohou dostavit, nebo se bojí přijít fyzicky. Díky za to, že právě Brno je centrem rozvoje této medicíny budoucnosti,“ dodává Jan Grolich, hejtman Jihomoravského kraje.
Mgr. Pavel Kachlík
Tiskový mluvčí, vedoucí CKV
CENTRUM KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ
Tiskový mluvčí, vedoucí CKV
CENTRUM KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ