Konference: 2013 18. ročník sympózia Onkologie v gynekologii a mammologii
Kategorie: Podpůrná onkologická léčba, výživa nemocných a ošetřovatelská péče
Téma: Pro nelékařskou sekci
Číslo abstraktu: 022
Autoři: Dana Hadrabová; MUDr. Renata Neumanová, Ph.D., MBA
Pro všechny, kteří pracují v profesích, kde se setkávají s člověkem, je důležitá oblast sociálních dovedností. Pokud dochází k vzájemné výměně informací, jde o komunikaci. Komunikační dovednosti potřebujeme ve všech našich oblastech života, jak pracovních, tak i v soukromém životě.
Ztráta schopnosti komunikovat je mnohdy závažným ohrožením vztahů. Sestra používá dovednost komunikovat jako součást profesionálního vybavení. Komunikační schopnosti slouží k navázání kontaktu s pacientem. Komunikace je dovednost, kterou je možné rozvíjet po celý život člověka. Pokud je splněna podmínka chtít, pak se můžeme kdykoliv v životě zdokonalovat.
V práci zdravotní sestry zaujímá výluční místo komunikace s nemocným. V praxi rozlišujeme tři druhy profesionální komunikace, každý druh má své zákonitosti a svůj význam.
- Sociální komunikace - jde o běžný hovor a kontakt s nemocnými osobami, o které sestry pečují. V užším slova smyslu se jedná o navázání vztahu zdravotníka a nemocného, který má v nemocničním prostředí omezený sociální Sociální komunikace se odvíjí při úpravách lůžka, hygieně, pomoci při jídle, ve volném čase na pokojích.
- Specifická (strukturovaná) komunikace - kdy sdělujeme pacientovi důležitá fakta, motivujeme ho ke spolupráci v léčbě. Sdělení musí být srozumitelná a vyjádřená přijatelnou formou s ohledem na aktuální zdravotní stav nemocného. Jsou to zejména informace o vyšetřeních a možných rizicích, stravování - dietním režimu apod.
- Terapeutická komunikace - odehrává se formou rozhovoru s nemocným, při kterém poskytujeme podporu a pomoc, například při rozhodování a přijímání nepříjemných a závažných zpráv o své nemoci
Charakteristika efektní komunikace:
- mluvčí i příjemce dostávají důležité informace
- informace jsou ve srozumitelné formě
- je zachována důstojnost
- je prostor pro vyjádření vlastních názorů
- je zde prostor pro zopakování již řečeného
Dobře komunikovat neznamená jen správně volit slova, ale je důležité věnovat pozornost:
- rychlosti řeči – která by měla být úměrná naší znalosti daného tématu
- hlasitost - je rozdílná podle povahy sdělení
- mlčení - neznamená nutně nemít co říci, je to prostor pro zamyšlení
- výška hlasu - je odrazem emocí
- přítomnost slovních parazitů - slovíčka a zvuky v rozhovoru, která jsou v řeči navíc
- intonace - je pomocníkem při zdůraznění významu, pochopení, naléhavost.
Kritéria úspěšné verbální komunikace:
- Jednoduchost - sdělení musí být stručné, jasné, ověřujeme, zda nemocný porozuměl poskytnutým informacím.
- Stručnost - stručná informace působí profesionálně hlavně u nemocných,kteří se necítí dobře, cítí se unavení, jsou citliví na čas.
- Zřetelnost - při komunikaci s nemocným musíme jasně vyjádřit podstatu věci (nepoužívat dvojsmyslná nejasná slova).
- Vhodné načasování - načasovaní zohledňujeme zvláště u závažných témat, podmínkou je zajištění klidu, soukromí, nerušený prostor, dostatek času.
- Adaptabilita (přizpůsobivost) - je nutné přizpůsobovat styl hovoru reakcím nemocného, sledujeme neverbální projevy pacienta, dáváme mu čas na
Jednou z důležitých speciálních komunikačních dovedností je naslouchání. Nasloucháním vytváříme podmínky k dalšímu rozhovoru, umožňujeme splnění přání nemocného, možnost se svěřit, dáváme ochotu dle našich možností pomoci.
Nasloucháme:
- ušima - slyšíme slova, vnímáme význam slov, tón hlasu, rychlost, pomlky, pauzy
- očima - vidíme výraz obličeje, pohled, postoj, pohyb nemocného, jedná se o neverbální komunikaci
- srdcem - jsme schopni zapojit emoce
Pro zdravotní sestru jsou při rozhovoru s pacientem důležité tyto kroky:
- Úcta - vážíme si pacienta jako rovnocenného
- Důvěryhodnost - přesvědčit pacienta, že jsme hodni jeho důvěry.
- Ochota dávat, ne jen přijímat - nevést dialog jednostranně, vzájemně se naslouchat
- Ochota odložit masku - nepředstírat, nehrát si na někoho jiného, nezastírat skutečnosti, obava o vlastní pověst by měla jít stranou
- Připravenost ke změnám a revizím postojů - ochota vzdát se vlastních dogmatických postojů.
- Citlivé odkrývání překážek v rozhovoru - při vzájemném nedorozumění je potřeba citlivě a taktně hledat příčiny a odstranit je
- Přátelská atmosféra - vytvořit vzájemné přijetí.
Mezi brzdící faktory vzájemné komunikace patří :
- strach, abychom se neshodili
- namyšlenost a pochybnosti o sobě i druhých
- snaha druhého ovládat
- ztuhlost a rigidita
- odlišné chápání významu používaných slov
- příliš velká očekávání
- přílišný spěch
- přílišná touha odlišovat se
- nezralost vlastní osobnosti
V nemocnicích se zdravotní sestry setkávají i s dlouhodobě nemocnými pacienty. Na našem onkologickém oddělení jde o onkologické pacienty, kteří se léčí jak v ambulantní části, tak na lůžkovém oddělení. U těchto nemocných nezřídka dochází k pozvolnému zhoršování celkového zdravotního stavu a tím i postupně k úbytku soběstačnosti.
Specifickou skupinou jsou pacienti ve stádiu blížící se smrti. Zvládnutí komunikace s takto nemocnými pacienty klade velké nároky na profesionalitu zdravotní sestry, na její osobní zralosti a zkušenosti. Takto závažně nemocní pacienti mají různé mechanismy k vyrovnávání se s touto závažnou situací. Může docházek ke konfliktům mezi sestrou a pacientem, objevuje se hněv na osud a na nemoc a to se může obrátit na konkrétní osobu - nejčastěji je nejblíže zdravotní sestra. Onkologická onemocnění bývají často doprovázena různými symptomy, jednou z nejzávažnějších je bolest, ztráta soběstačnosti, nucený pobyt v izolaci, prožívání zhoršování zdravotního stavu spolupacientů. To vše vyvolává úzkost a depresivní rozladění, odmítání komunikace a nedostatek spolupráce se zdravotnickými pracovníky.
Nejčastější obavy takto nemocných pacientů:
- Z nedostatku zájmu okolí - pocit osamělosti, nedostatek kontaktů s blízkým okolím a rodinou, nemožnost kdykoliv si popovídat, strach z opuštěnosti.
- Strach z dalšího průběhu onemocnění - strach z dalších vyšetření, léčby, přibývajících symptomů nemoci
- Nemocní se obávají změn svého tělesného vzhledu, jak je přijmou příbuzní a jejich okolí.
- Obava ze ztráty schopnosti ovládat své tělesné funkce.
- Obava ze smrti, mnohdy se nemocný bojí okolností spojených s umíráním více než samotné smrti
Nemocného přijímáme (akceptujeme) se všemi projevy a nehodnotíme jeho projevy a chování.
Zásady komunikace s takto závažně nemocným pacientem:
- Projevení osobního zájmu o pacienta, pacient může vycítit z naší strany zájem o jeho osobu nebo lhostejnost
- Sladění verbálních i neverbálních projevů.
- Setrvání u tématu, které přináší pacient
- Citlivé reagování na pacienta, respektování zda pacientovi vyhovuje dané téma, zda není unaven
- Srozumitelná komunikace
- Nepoužíváme sugestivní manipulativní otázky ve snaze vyhnout se nepřímému pojmenování.
Postoje k péči o umírajícího souvisí s osobní zralostí každé zdravotní sestry a péče o umírajícího představuje velkou zátěž pro personál. Způsob komunikace volíme podle stadia závažnosti prii přijetí nemocného pacienta.
Každý těžce nemocný prochází několika stadii přijetí nemoci – členění dle Elisabeth Kúbler-Rossové je následující:
Fáze přijetí závažného onemocnění:
- Šok, popření - projevem je popírání existence onemocnění
- Hněv, vzpoura - zlost na všechno, odmítání ošetření, vyvolávání konfliktů
- Vyjednávání, smlouvání s osudem - hledání zázračných léků, dávání slibů za uzdravení
- Smutek, deprese - obavy, vzdávání se, rezignace na léčbu
- Smíření (nemusí nastat u všech nemocných) - vyrovnání, loučení s příbuznými a blízkými, pokora
Pečující zdravotnický personál si nevytváří jen vztah k takto nemocným pacientům, ale i k jeho rodině. Platí zde tvrzení, že zároveň s nemocným je nemocná i jeho celá rodina. Pro komunikaci s rodinou platí stejné komunikační zásady jako pro komunikaci s nemocným. Prožívání nemoci rodinných příslušníků je stejné, jako jejich příbuzného, ale mohou se ocitat v jiné fázi prožívání nemoci, než samotný pacient.
Naše vstřícnost, vlídnost, ochota a slušnost, ale i požádání kolegyně o pomoc, pokud nezvládneme obtížnou komunikaci, nás usvědčuje o naší profesionalitě a lidskosti.
Použitá literatura:
Venglářová M., Mahrová G., Komunikace pro zdravotní sestry", GRADA Publishing Praha 7 2006, str. 144
Datum přednesení příspěvku: 11. 1. 2013