Konference: 2009 XXXIII. Brněnské onkologické dny a XXIII. Konference pro sestry a laboranty
Kategorie: Podpůrná onkologická léčba, výživa nemocných a ošetřovatelská péče
Téma: XII. Onkologie, pacienti, veřejnost
Číslo abstraktu: 117
Autoři: prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Sociální interakce v ošetřovatelské péči je významnou determinantou subjektivně vnímané kvality a úrovně poskytované péče nejen nemocnými, ale i jeho blízkými a širokou odbornou i laickou veřejností. Manifestace sociální interakce v jednání a chování a v jejím důsledku vzájemné ovlivňování zainteresovaných osob v procesu poskytování ošetřovatelské péče je determinována mnoha faktory. Caris-Verhallen (1999) popisuje, na základě průzkumu odborné literatury a provedeného empirického šetření, tři skupiny proměnných, které mohou ovlivňovat kvalitu či kvantitu komunikace mezi sestrou a pacientem:
- proměnné vztahující se k poskytovateli péče;
- proměnné vztahující se k příjemci péče - charakteristiky pacienta;
- situační proměnné - vztahující se k charakteru pracoviště a typu práce a pracovního (oborového) zaměření.
Zajímavé z tohoto pohledu je vnímání
determinanty vzdělání sester. Armstrong-Ester a kol. (1986)
poukazovali na to, že sestry s příznivým vztahem k nemocným bez
ohledu na výši vzdělání přikládaly větší význam komunikaci se
seniory, než sestry s nepříznivými postoji k seniorům. Ty se
zaměřovaly zejména na výkon základních ošetřovatelských činností
např. hygienické péče. Kristině Williams (2003) ve své studii
obrátila pozornost na možnost rozvoje komunikačních dovedností
sester ve vztahu k nemocným různých věkových skupin a uvádí, že je
možné zlepšit komunikační dovednosti sester krátkodobým vzdělávacím
programem, ale je potřeba kontinuálně provádět kontrolu přímým či
nepřímým pozorováním v dlouhodobém horizontu. Samotné pregraduální
vzdělání poskytovatelů péče nemusí mít přímý vliv na schopnost
komunikace sestry a schopnost navázat účinný terapeutický vztah. S
tím souvisí také zjištění Daviesové (1992), která uvádí, že sestry
s vyšším vzděláním i sestry bez vyššího či speciálního vzdělání
používají podobné verbální strategie.
Sestry s vyšším či speciálním vzděláním jsou
však schopny využívat strategie podporující pacientovu důstojnost,
sebehodnocení, schopnost rozhodování a nezávislosti. Sestry s
nižším vzděláním také nedokázaly identifikovat skrytá sdělení ve
verbální komunikaci se seniory, sestry s vyšším vzděláním využívají
častěji direktivního způsobu komunikace než sestry s nižším
vzděláním, ale jsou častěji schopny s nemocnými hovořit o jejich
onemocnění, o způsobech podpory zdraví apod. Jak již bylo uvedeno
sestry bez ohledu na výši vzdělání využívají podobné verbální
strategie, ale komplexní schopnost sociální interakce, využívání
rozličných komunikačních kategorií, se liší v závislosti na
celkovém počtu let vzdělání. Sestry s vyšším vzděláním jsou více
schopny věnovat pozornost pacientovi (paying attention), poskytovat
mu komfort a používat zpětnovazební chování. Existuje podle nich
také vztah mezi zkušeností sestry s poskytováním péče osobám s
kognitivní poruchou a schopností efektivnějšího využívání
nonverbální komunikace. Sestry s vyšším vzděláním méně využívaly
očního kontaktu a přikyvování, které je považováno za facilitativní
prostředek neverbální komunikace v rámci kongruence. Zkušenosti
sester pak byly hodnoceny jako příčina využívání více emocionálně
podbarvené komunikace (Caris-Verhallen, 1999).
Souvislost mezi sociální zkušeností a návaznou
dovedností je v psychologii samozřejmě již dlouhá léta známá, ale
zde je prezentována ve zcela nové dimenzi využití v interakci dvou
komunikujících subjektů. Velmi zajímavým zjištěním je však
spojitost mezi satisfakcí sestry tedy uspokojením z prováděné práce
a komunikačními dovednostmi. Wilkinson (1991) popisuje častější
používání facilitativní (podpůrné) komunikace u sester, které jsou
spokojené s obecnou atmosférou na pracovišti. Mezi další
charakteristické prvky ovlivňující míru sociální interakce v
ošetřovatelské péči patří samozřejmě schopnost empatie v
souvislosti s proměnnou ve vztahu k poskytovatelům péče a
nepochybně charakterové vlastnosti zainteresovaných stran v
komunikaci v ošetřovatelství a jistě také aktuální psychický a
fyzický stav - proměnné ve vztahu k poskytovatelům péče i příjemcům
péče - konzumentům. Nespornou determinantou jsou také celková image
sestry a předchozí zkušenost příjemců péče. Ze strany příjemců péče
mohou být hlavní determinanty sociální interakce vymezovány na
základě proměnných ve vztahu k příjemci péče s ohledem na komplexní
pohled na osobnost seniora v sociokulturním kontextu moderní
společnosti ve vztahu ke komunikaci: fyzické (tělesné) změny:
zejména poruchy sluchu a zraku; psychické (duševní) změny: změny
nálad, deprese aj.; kognitivní změny: změny poznávacích schopností;
psychosociální změny. Dalším možným dělením proměnných ve vztahu k
pacientovi jako příjemci péče a schopnosti komunikace, vychází ze
schopnosti přijímat obsah komuniké, dekódovat jej a produkovat nová
sdělení či reakci na původní informaci:
- činitelé ovlivňující schopnost přijímat sdělovaný obsah (fyzické změny, psychické změny, kognitivní změny, psycho-sociální změny);
- činitelé ovlivňující schopnost dekódovat sdělovaný obsah: aktuální psychický a fyzický stav, kognitivní změny, předchozí zkušenost seniora, vzdělání /délka, zaměření aj./, ochota spolupracovat, temperamentové a charakterové vlastnosti;
- činitelé ovlivňující schopnost produkovat nová sdělení či reakci na původní informaci: aktuální psychický a fyzický stav, kognitivní změny, schopnost slovní produkce, věkové zvláštnosti sémantické a episodické paměti, pojmový aparát a konotace.
Závěr
Sociální interakce při poskytování
ošetřovatelské péče napříč multidisciplinárním týmem je ovlivněna
mnoha faktory, které jsou ne vždy zcela efektivně identifikovány.
Odpovídající znalost potenciálních ovlivňujících činitelů, ze
strany poskytovatelů péče - profesionálních pečovatelů, zvyšuje
pravděpodobnost účelné sociální interakce a následně vede ke
zvýšení kvality a úrovně poskytované péče.
Datum přednesení příspěvku: 17. 4. 2009