Konference: 2009 XXXIII. Brněnské onkologické dny a XXIII. Konference pro sestry a laboranty
Kategorie: Psychoonkologie
Téma: XII. Onkologie, pacienti, veřejnost
Číslo abstraktu: 119
Autoři: Mgr. Marie Lazárková
Medicína je profesionální služba, jejíž hodnota je neodmyslitelně spirituální: péče o druhé soucitnou cestou. Soucit, ve své podstatě znamená, že s někým něco snášíme, někomu něco pomáháme nést. Soucitná péče znamená, že kráčíme po boku našich pacientů a jejich rodinných příslušníků a pomáháme jim snášet jejich utrpení. To od zdravotníků vyžaduje hlubší kontakt s pacienty než jaký je běžný na sociální úrovni. Vyžaduje to znalosti o tom, v co daný pacient věří a jaké vyznává hodnoty, včetně jeho snů, nadějí, víry a strachů. Zjištění a porozumění těmto výše uvedeným bodům je základem spirituální historie pacienta. „Spirituální potřeby nesmí být ignorovány, je to to, co nás činí lidmi" (Frankl, 2006). Spirituální část osobnosti každého člověka je neodmyslitelně spojena jak s emocionální, tak fyzickou i intelektuální částí života.
Spirituální otázky přichází na mysl pacientům při různých onemocněních. Některé spirituální otázky, zejména po smyslu bytí, přicházejí na mysl pacientům, kteří jsou ohroženi na životě:
- Kdo dal mému životu smysl a cíl?
- Proč se to přihodilo zrovna mně?
- Jak se vyrovnám s touto ztrátou?
- Co se mnou stane po smrti?
- Pokud existuje Bůh, je zde i pro mne?
- Jak si mne lidé zapamatují? Budou si mne vůbec pamatovat?
- Jak mohu žít, když vím, že brzy zemřu?
Úkolem zdravotníků není poskytovat odpovědi na
tyto otázky. Úkolem zdravotníků je poskytovat pacientům podporu a
povzbuzení, aby hledali odpovědi na tyto otázky. Jako zdroj možných
odpovědí můžeme využít pacientovo náboženství, spirituální víru
nebo jeho životní hodnoty. Doporučení duchovního nebo jiného
pastoračního pracovníka je často klíčovým zdrojem pro nalézaní
odpovědí, jež si pacient klade.
Obvykle je smysl onemocnění nebo zdraví přímo
spojen s vnímáním světa osobností pacienta. Víra pacienta a jeho
vnímání světa obvykle hluboce ovlivňují jeho vnímání onemocnění,
vyrovnání se s onemocněním a léčbu onemocnění. Někteří pacienti
mohou onemocnění vnímat jako určitý druh trestu. Jiný návrat ke
zdraví podmiňují změnou životních cílů. Nicméně jiní mohou označit
jejich chování za nesprávné nebo odporující zdravému rozumu.
Spiritualita je důležitá ve všech fázích zdraví či nemoci, zvláštní
význam však nabývá při terminálním onemocnění, procesu umírání a
smrti samotné.
Například pacienti s budhistickým vyznáním mohou
odstranění bolesti a utrpení vnímat jako primární životní cíl.
Věří, že jejich duch bude po úmrtí přenesen do jiného života skrze
reinkarnaci. Z tohoto důvodu mohou souhlasit s léčbou, který zlepší
jejich kvalitu života, ale mohou odmítat zákroky, které prodlužují
jejich život. Jiní pacienty naopak díky jejich náboženskému
přesvědčení budou vyhledávat jakékoli možnosti léčby, jež by jejich
život prodloužila. Další pacienti „vnímají nemoc jako Boží trest a
odmítají jakoukoli léčbu" (Macková, 2007). Jiní mohou věřit v
hodnotu konání dobra ve světě a práci pro druhé. Pokud onemocnění
ovlivní jejich schopnost vykonávat práci a dobro pro druhé, je
potřeba pomoci jim nalézt jiné způsoby, jak by tento svůj smysl
života naplnili.
Zdravotníci nejsou trénováni v teologických
otázkách, proto nemohou pacientům v těchto komplikovaných otázkách
poskytnout fundované odpovědi. V této oblasti jsou však odborníky
duchovní a pastorační pracovníci. Úkolem zdravotníků tak je, aby
dokázali odhadnout, nakolik víra pacienta ovlivňuje jeho
rozhodování ohledně léčby a případně zprostředkovali na duchovního
kontakt.
Například, pokud odmítneme pacientovo tvrzení,
že jeho onemocnění je trestem od Boha, pohrdáme tak jeho hodnotovým
systémem. Naopak duchovní může v této situaci pomoci pacientu lépe
porozumět tomu, zda jeho přesvědčení vychází z nezdravého pocitu
viny nebo z náboženské tradice. Lékař může napomoci pacientu
pochopit důsledky plynoucí z odmítnutí léčby, duchovní může
napomoci pacientu pochopit lépe víru jako celek.
Získávání spirituální historie pacienta není
ničím jiným, než rozhovorem o víře a životních hodnotách pacienta.
Pokud chceme získat spirituální historii, musíme jednoduše
naslouchat životnímu příběhu pacienta. Pacienti obvykle vnesou
spirituální potřeby do svého rozhovoru se zdravotníky jako otázku
nebo nějakou poznámkou během rozhovoru. Například poznámkou typu:
„Modlím se, abych neměl rakovinu" nebo „Vím, že zázraky se dějí".
Občas stačí pouhá reflexe této poznámky k tomu, abychom získali
spirituální historii pacienta. V praxi tato reflexe může vypadat
například takto: „ Zdá se mi, že je pro vás modlitba důležitá".
Spirituální otázky mohou vyvstávat v klinickém kontextu a je
důležité, aby na ně zdravotníci uměli bezprostředně reagovat.
Spirituální historii je možno získávat během
prvního vyšetření pacienta. Během prvního kontaktu se však ptáme
pouze na základní věci. Podrobnější dotazy na spirituální historii
pacienta je vhodné ponechat na další setkání.
Spirituální historie, stejně jako ostatní části
pacientovy historie, je na pacienta orientovaná, ne na zdravotníka.
Obracení na víru není v profesionálním kontaktu akceptovatelné
(Macková, 2008). Stejně tak výsměch pacientově víře není
akceptovatelný. Je důležité, jakým způsobem je rozhovor veden a jak
jsou kladeny otázky.
Na závěr lze shrnout spirituální historii
pacienta do čtyř bodů, na které bychom měli vždy pamatovat.
- Víra a náboženství
- Důležitost a vliv
- Komunita náboženská
- Vlastní naplnění spirituálních potřeb
Literatura:
- Frankl, V. E.: A přesto říci životu ano: psycholog prožívá
koncentrační tábor. Kostelní Vydři: Karmelitánské nakladatelství,
2006. 175 s. ISBN 8071928666.
- Macková, M. Jak dodat naději v beznadějné situaci?
Zdravotnictvo a sociálna práca, Bratislava: Sapientia 2, 3, 2007.
ISSN 1336-9326.
- Macková, M. Jak se vyrovnat s emocionální bolestí? Opava: Marie Macková, 2008. 52 s. ISBN 978-80-254-2247-2.
Datum přednesení příspěvku: 17. 4. 2009