Konference: 2010 15. ročník odborného sympózia na téma Onkologie v gynekologii a mammologii
Kategorie: Organizace, hodnocení a standardizace onkologické péče
Téma: NLZP - blok III
Číslo abstraktu: 058
Autoři: Mgr. Dagmar Švecová
Audit, bezpečná ošetřovatelská péče, kvalita, indikátory kvality akreditace
Souhrn
Audit představuje generický pojem, znamenající
podle naučného slovníku vyhodnocení nebo průzkum. Probíhá podle
předem stanovených pravidel na základě plánu auditů. Zároveň je to
jeden z klíčových manažerských nástrojů důvěřuj, ale prověřuj.
Audit není policejní nebo disciplinární akce, ale partnerský
přístup vrstevníků nebo organizace ke kontinuálnímu zvyšování
kvality. Jedná se o systematický, nezávislý dokumentovaný proces
pro získání důkazů o provádění správných činností správným
způsobem, zaručující nezávislost a objektivitu auditorů. Týká se
všech zaměstnanců zdravotnického zařízení. Musí být stanovena
pravidla, která zabrání střetu zájmů, zajištěna nestrannost,
ošetřeny případné antipatie a úmysly prokázat neshodu za každou
cenu. Termín a předmět auditu je vždy oznámen. Cílem auditu je
zajištění nezávislé zpětné vazby, prověření funkčnosti systému a
analýza rizik. Podstatou auditu musí být naslouchání, empatie a
společné hledání cest k optimální shodě. Audit provádějí zpravidla
dva auditoři, zkušenější je vždy vedoucím auditorem. Jedná se o
osoby s odbornou způsobilostí k provádění auditu, které mají
dostatečné vzdělání, školení a výcvik v problematice auditů.
Rozlišujeme dva typy auditů: interní a externí. Interní provádějí
zaměstnanci organizace. Výsledky auditu využívá pouze auditovaná
organizace. Externí provádějí vždy externí akreditované firmy. Tyto
výsledky auditu využívají i jiné organizace. Velký důraz je kladen
na osobní vlastnosti auditora, který by měl být empatický,
spravedlivý, upřímný, čestný, rozvážný, přístupný názorům, ochotný
zvažovat alternativní myšlenky, diplomatický, taktní, všímavý,
všestranný, houževnatý, rozhodný, samostatný a komunikativní.
Počátkem roku 2006 jsme se začali intenzivně
připravovat na akreditaci dle 50 akreditačních standardů SAK.
Stanovili jsme hlavní cíle pro zlepšování kvality zdravotní
péče.
- orientace na pacienta
- orientace na efektivní vynakládání prostředků na zdravotní péči
- orientace na spolupráci v oblasti zdravotnictví a školství
- orientace na zaměstnance
Následně bylo zřízeno oddělení kvality a na jednotlivých klinikách byli jmenováni pracovníci, kteří budou odpovědni za přípravu kliniky k akreditaci. Naším cílem je poskytovat bezpečnou a kvalitní ošetřovatelskou péči, zvyšovat kvalitu ošetřovatelské péče a provádět činnosti ke zvyšování kvality.
Bezpečná péče je péče rozvíjená jednotlivcem
nebo organizací za účelem ochrany pacienta od újmy následkem
lékařské nebo ošetřovatelské péče nebo péče poskytnuté kterýmkoliv
členem multidisciplinárního týmu. Jištění bezpečnosti jak pacientů,
tak zaměstnanců je ústředním programem akreditačních programů.
Velice bezpečné jsou atomové elektrárny, evropské železnice,
pravidelné letecké linky. Průměrně nebezpečné jsou lety zájezdové,
chemická výroba, jízda autem. Nebezpečné jsou bungee skoky,
horolezectví, zdravotnická péče.
Audity ve FN HK jsou nedílnou součástí měření
kvality poskytované péče. Netýkají se pouze ošetřovatelské nebo
lékařské péče, ale celého zdravotnického zařízení. Plán auditů
sestavuje pracovník oddělení kvality. Neplánované audity provádíme
na podkladě stížnosti nebo při mimořádné události. Plánované audity
provádějí vyškolení auditoři dle plánu auditů.
V listopadu loňského roku jsme obdrželi na
podkladě doporučení spojené akreditační komise statut akreditované
nemocnice.
Akreditace je formální proces, jehož cílem je
poskytování bezpečné zdravotní péče na nejvyšší možné úrovni
kvality = uznání úrovně určitého výkonu. Vychází ze standardů a
procesů poskytovaní zdravotní péče vypracovaných odborníky ve
zdravotnictví. Využívá kvalifikovaných a nezávislých auditorů.
Jedná se o dobrovolný proces SAK ČR, který hodnotí nemocnice dle
definovaných standardů. Standardy kvality, diagnostických postupů,
péče o pacienty, kontinuity zdravotní péče, dodržování práv
pacientů, podmínek poskytované péče, managementu, péče o
zaměstnance, pro sběr a zpracování informací a standardy
protiepidemických opatření.
V letošním roce jsme začali provádět audity
metodou stopař. Jedná se o specifický typ auditu ve zdravotnictví.
Prověřování probíhá podle chorobopisu pacienta - od přijetí do
nemocnice až po oddělení, kde je v současné době hospitalizován. Na
pracovištích podílejících se na poskytování zdravotní péče
pacientovi je prověřováno vše od bezpečnosti prostor, skladování
léků, atd. až po řádné vedení zdravotnické dokumentace. Tento typ
auditu se zaměřuje na zmapování kontinuity poskytované péče –
časová návaznost. Mezi oblasti poskytované péče v rámci sufitního
šetření stopař patří kontinuita zdravotní péče, nakládání s léky,
hygienické režimy, ošetřovatelský proces, práva pacienta,
informované souhlasy, verifikační protokoly, stravování pacientů,
KPR a další. V oblasti zdravotnické dokumentace jsou to oblasti
kvalita a rozsah příjmu, edukace, ošetřovatelský proces, anestezie
a chirurgická péče, používání omezujících prostředků, kvalita
překladu a propuštění, bolest, nutrice. Zahájení auditu je
podmíněno jmenováním vedoucího týmu auditorů, stanovením cílů,
předmětu a kritérií auditu. Závěr auditu vymezí rozsah shody s
kritérií auditu, v případě neshody dokumentovat a protokolovat a
doporučit nápravná opatření vedoucí ke shodě. Výsledky auditů
vyhodnocují pracovníci oddělení kvality a jsou součástí hodnocení
klinik.
Datum přednesení příspěvku: 8. 1. 2010